Διακόσιοι ‘Ελληνες χάθηκαν για να αποτρέψουν την βίαιη αρπαγή της Αφροδίτης της Μήλου από τους Γάλλους σύμφωνα με τον Ιστορικό Δ. ΦωτειάδηΔημοσιεύτηκε Στις

Πόσοι 'Ελληνες χάθηκαν για να αποτρέψουν την αρπαγή της Αφροδίτης της Μήλου σύμφωνα με τον Ιστορικό Δ. Φωτειάδη,AllTimeClassic

AllTimeClassic

Το υπέροχο γλυπτό της Αφροδίτης της Μήλου το οποίο σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι, έχει μια μακρά και δυσάρεστη ιστορία, σύμφωνα με τον Ιστορικό Δημήτρη Φωτιάδη όπου στην εξάτομη «Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης του 1821» περιγράφει τις δυσάρεστες συνθήκες στις οποίες έφυγε παρά την θέληση των Μηλίων το μοναδικό γλυπτό της Αφροδίτης της Μήλου από το νησί.

Το άγαλμα όπως είναι γνωστό βρέθηκε το 1820 από τον Μήλιο χωρικό Θεόδωρο Κεντρωτά ή Μποτόνη όπου σκάβοντας στο χωράφι του για να βγάλει οικοδομήσιμες πέτρες βρέθηκε μπροστά σ’ ένα υπόγειο κοίλωμα χωρισμένο σε τρεις στοές. Στη μεσαία που ήταν και η ψηλότερη είδε όρθιο το άγαλμα του οποίου “η μεν αριστερά χειρ απέκρυπτε τους μαστούς η δε δεξιά εκράτει μήλον”. Ο Κεντρωτάς χώρισε τα δύο τμήματα του γλυπτού που ενώνονταν στο υπογάστριο με σιδερένια ράβδο και ”επιθέσας αυτά εφ’ εκατέρωθεν των δύο ημιόνων του τα μετέφερε εις τον αχυρώνα του”( Κυριάκος Σιμόπουλος ”Ξένοι ταξιδιώτες στην Ελλάδα, 1810- 1821”,τόμος Γ2).

Πόσοι 'Ελληνες χάθηκαν για να αποτρέψουν την αρπαγή της Αφροδίτης της Μήλου σύμφωνα με τον Ιστορικό Δ. Φωτειάδη,AllTimeClassic

Φωτογραφία Wikipedia Σχέδιο του Jean-Baptiste-Joseph Debay το 1821, όπου ακόμα δεν είχε εξαφανιστεί η χάραξη της υπογραφής του γλύπτη στην βάση. Ο Debay το είχε αντιγράψει τέλεια τα κεφαλαία ελληνικά γράμματα και έγραφε από κάτω στα γαλλικά ότι το έργο βρέθηκε το Φεβρουάριο του 1820 στη Μήλο και “δωρήθηκε” στο βασιλιά το Μάρτιο του 1821 από τον πρεσβευτή του στην Κωνσταντινούπολη

Το μισό όνομά του αναφερόταν στη βάση του γλυπτού όπου απέμενε χαραγμένη η φράση η φράση …ΝΔΡΟΣ ΜΗΝΙΔΟΥ ΑΝΤΙΟΧΕΥΣ ΑΠΟ ΜΑΙΑΝΔΡΟΥ ΕΠΟΙΗΣΕ. Αυτή η επιγραφή που φαίνεται σε σχέδιο της εποχής, χάθηκε γύρω στο 1825 ενώ το απόκτημα βρισκόταν στο Λούβρο και πολλοί πιστεύουν ότι την εξαφάνισαν οι τότε διευθυντές του του Μουσείου του Λούβρου.

Το νησί της Μήλου ήταν κατεχόμενο από την Οθωμανική Αυτοκρατορία και το γλυπτό πωλήθηκε από τους Τούρκους στους Γάλλους οι οποίοι για να το φυγαδεύσουν στο Παρίσι μετά την αγορά του, το φόρτωσαν σε ένα καράβι.

Μόλις οι Μήλιοι πληροφορήθηκαν ότι το άγαλμα θα έφευγε από το νησί, ξεσηκώθηκαν για να αποτρέψουν τη φυγή του, γιατί όπως είναι λογικό θεώρησαν ότι φεύγει ένα κομμάτι του Πολιτισμού τους και της Ιστορίας τους. Η αντίθεσή τους και η προσπάθεια τους να κρατήσουν το άγαλμα στη νησί προκάλεσε την αντίδραση των Γάλλων οι οποίοι σύμφωνα πάντα με τον ιστορικό Δημήτρη Φωτιάδη πυροβόλησαν και σκότωσαν μερικούς Έλληνες.

Παρά τις συγκρούσεις το άγαλμα τελικά φορτώθηκε στο καράβι και οδηγήθηκε στον Πειραιά πριν ταξιδέψει για τη Γαλλία. Ωστόσο οι Μήλιοι πήγαν στον Πειραιά για να σταματήσουν την αρπαγή του αγάλματος και όπως γράφει ο Έλληνας ιστορικός Δημήτρης Φωτιάδης στον Πειραιά όταν μαθεύτηκε το γεγονός μαζεύτηκαν στην προκυμαία τουλάχιστον χίλιοι ‘Ελληνες που προσπαθούσαν να ματαιώσουν την αρπαγή της Αφροδίτης της Μήλου.

Η αντίδραση και οι συγκρούσεις με το γαλλικό πλήρωμα του πλοίου και τα τουρκικά στρατεύματα ήταν τόσο σφοδρές που το αποτέλεσμα ήταν τραγικό. Πάνω από 200 άνθρωποι χάθηκαν στην προκυμαία και τελικά το άγαλμα της Αφροδίτης της Μήλου φυγαδεύτηκε στη Γαλλία. Εκεί λέγεται πως η Αφροδίτη της Μήλου έχασε και το ένα της χέρι και από την σφοδρότητα της συμπλοκής έπεσε στη θάλασσα και δυστυχώς χάθηκε.

Οι Μήλιοι, ψαράδες επί το πλείστον και άνθρωποι χωρίς ιδιαίτερη μόρφωση λόγω της Τουρκοκρατίας, έδωσαν μια μάχη για να κρατήσουν ένα σημαντικό κομμάτι του πολιτισμού τους και της ιστορίας τους και των προγόνων τους που οι Γάλλοι εκείνης της εποχής πήραν δια της βίας.

Το όνομα του ‘Ελληνα γλύπτη που δημιούργησε αυτό το αριστούργημα δεν έχει προσδιοριστεί, ωστόσο  είναι ένα από τα πιο σημαντικά έργα τέχνης που φιλοξενούνται στο Μουσείου του Λούβρου και πήρε το όνομά του από την Μήλο στην οποία και βρέθηκε.